Hypoteční průzkum srovnání bank a spokojenosti klientů

26.07.2014

Hypoteční průzkum spokojenosti klientů s českými bankami

Zhotovili jsem krátký průzkum, který dokládá podvědomí zájmu klientů o hypoteční úvěry. Důraz jsme kladli kromě obecných informací, také na detaily a prioritní požadavky klientů z jakých důvodů vybírají tu kterou banku. Výsledky jsou obrazem „deformace“ českého národa a vlivu marketingových a reklamních kampaní.

První otázka se týká obecných informací a to zastoupení pohlaví u dotazujících. S nepatrným rozdílem odpovídali ve větší míře zástupci mužského pohlaví. Pro rozhovodání zda-li toto o něčem svědčí však nehraje roli.

Otázka číslo : 1. Vaše pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

2.Druhá otázka - je opět v rámci obecných informací, kdy se dá předpokládat, že osoby starší 18ti let, mají již alespoň obecné podvědomí o úvěrech, stavebním spoření a financování vlastního bydlení. Z níže uvedeného můžeme vidět, že 95 % dotázaných respondentů starších 18ti let odpovídalo na další otázky v dotazníku – průzkumu.


 

3. Třetí zamýšlenou otázkou - již byl předpoklad, zda-li respondenti a potencionální klienti mají spíše v podvědomí samotný hypoteční úvěr nabízený bankami nebo klasický produkt stavebních spořitelen a to stavební spoření. Jak se ukázalo více jak polovina respondentů odpověděla, že by upřednostnila hypoteční úvěr, což odpovídá současnému trendu na finančním trhu. Zbylých 10% dotázaných nemá ani podvědomí o rozdílem mezi těmito produkty.

 

4. Dalším dotazem  - a zjištěním byla informace, zda-li dotčení a výše uvedení respondenti, již někdy měli nebo mají sjednán jakýkoliv hypoteční úvěr, úvěr ze stavebního spoření, překlenovací úvěr nebo řádný úvěr. Polovina z dotčených respondentů má s úvěry zkušenost, což nám pomůže v odpovědích a relevantnosti u dalších otázek.

 

5. - Další z otázek se zaměřila na zájem nebo nezájem potencionálních klientů o služby finančních poradců a makléřů. Nadpoloviční většina respondentů upřednostňuje zprostředkování úvěrů přes finanční poradce. Jaký je však poměr osob, které již mají sjednán úvěr a v současnosti jej užívají a kteří z těchto respondentů odpověděli se směřováním na poradce nebo nikoliv nezjistíme.

 

6. U další otázky - jsme se zaměřili na zjištění informací, z jakého důvodu by si klienti zažádali o úvěr. Respondenti měli na výběr z číselníku od 1 do 5, přičemž čímž větší číslo, tím uvedenému důvodu přikládají větší důraz. Z výsledků je zřejmé, že respondenty nejvíce zajímá co nejnižší úroková sazby, minimální poplatky a také dobré jméno banky. Na opačném pólu a nejmenší důležitost přikládají pak doporučení od známého nebo dostupnost banky. 

 

7. Sedmá otázka - se týkala specifikace a znalosti respondentů a jejich požadavku zda-li vnímaní nabídky bank a jejich vzájemné odlišnosti. Více jak tři čtvrtiny respondentů je jednoznačně přesvědčeno o různých a rozdílných nabídkových variantách od finančních institucí. Jaký je poměr níže dotázaných, pohlaví, věkových rozdílů nebo klientů, kteří již mají hypoteční úvěr však opět z grafu detailně nepoznáme.

 

8. - Pokračováním dotazníku - jsme se zaměřili a snažilise definovat a prozkoumat prostřednictvím jakého komunikačního kanálu respondenti nejčastěji vybírají. Odpověď respondentů by měla být alespoň trošku odpovídající jejich názoru zda-li se přiklání jít do banky nebo stavební spořitelny na přímo či přes finančního poradce. Dalším důležitým zdrojem a poznatkem jsou informace na co lidé nejčastěji a nejvíce slyší při různých marketingových a reklamních kampaních. Z výsledků je zřejmé, že největší důraz kladou klienti na osobní kontakt, ať už s finačním poradce nebo hypotečním specialistou, ale také na webové stránky banky nebo stavební spořitelny. Naopak na opačném pólu zjištěných informací vsází respondenti nejméně na sociální sítě – facebook nebo informací přes rádio. S odstupem se pak drží reklamní kampaně tlačící nízké úrokové sazby na billboardech a také reklamou v televize. Potvrdila se však informace z výše položené otázky, že klienti rádi přistupují na informace od doporučeného finančního poradce, což je v sounáležitosti s otázkou číslo pět.

Devátá otázka - byla zaměřena na prefenci bank, zájem respondentů sjednat v té které instituci hypoteční úvěr. Nejlépe vyšla ze všech nabídnutých možností Komerční banka současně s Českou spořitelnou. Na druhém konci pak Českomoravská stavební spořitelna, která není ani vidět v odpovědích, poněvadž její procento bylo velmi zanedbatelné. 

 

Otázka číslo 10 - Z jakého důvodu jste odpověděl/a na předchozí otázku

 

Poslední otázka specifikovala z jakého důvodu by se respondenti rozhodli pro sjednání právě pro výše uvedenou finanční instituci. Nejvíce se do spojitostí vybrané banky dostali odpovědi s užíváním běžného účtu u klientů. Pokud má klient u dané banky běžný účet, považuje tuto banku za domovskou poněvadž ji dobře zná a řešil by svůj investiční záměr právě zde.

Celý průzkum byl prováděn prostřednictvím několika komunikačních kanálů, osobního jednání, emailové komunikace, jeho detailní rozvrstvení rozvrstvuji níže. Největší zastoupení má osobní kontakt a emailová komunikace jehož respondenti odpovídali z 59,7 %, dále následovali sociální sítě, přes které se dotazníku zúčastnilo 16,7 % respondentů, v zastoupení byl také webový vyhledávač google.cz se zastoupením 4,2 %.

Překvapivým zjištěním byla marketingová propagace přes webové stránky banky nebo stavební spořitelny a rovněž milým překvapením nasměrování finančních poradců. Finanční gramotnost českých občanů, tak není na vysoké úrovni a spíše dají na reference a doporučení. Určitě by stálo za pokus rozšíření dotazníku a specifikování dalších požadavků a zapracování jejich vlastních názorů.
 

Pokud tedy potřebujete více informací a chcete poradit nebo pomoci, neváhejte nás kontaktovat. Vyzkoušejte formulář na novou hypotéku nebo refinancování hypotéky a my Vám rádi poradíme a pomůže s jejím vyřízením.

Sledujte i nadále Srovnávač hypoték.CZ a vyzkoušejte si Vaši novou hypotéku nebo refinancování Vašeho současného úvěru.

Váš tým,
Srovnávač hypoték.CZ

« Zpět

Hypoteční kalkulačka

Vypočítejte si Vaši výši měsíční splátky snadno a rychle

Výše měsíční splátky činí: 6800 Kč

Za celou dobu splácení přeplatíte: 120000 Kč

Nezávazně srovnat hypotéky

(Celková výše, kterou si chcete půjčit)

měsíců

(Počet splátek v měsících)

%

(Úroková sazba vč. poplatků, desetinná tečka)


Spolupracujeme s těmito bankami

  • Komerční banka, a.s.
  • Česká spořitelna
  • Československá obchodní banka
  • Raiffeisen Bank
  • Oberbank, a.s.
  • Hypoteční banka